The majority of Board members are elected at the Annual General Assembly by the Association. The Board is responsible for setting the organization’s long term goals, approving annual plans and budgets, and for monitoring MSF Canada’s performance.
Navigation Table
Les membres du conseil sont élu.e.s lors de l'Assemblée générale annuelle par l'Association. Le conseil d'administration est responsable de la définition des objectifs à long terme de l'organisation, de l'approbation des plans et des budgets annuels et du suivi du rendement de MSF Canada.
Tableau de navigation
Rencontrez les membres du conseil d'administration
Comités du conseil d'administration
Devenir membre du conseil d'administration
The Board's standing committees are: Board Associative, Motions & Recommendations, Nominations, Finance & Audit, and Governance. While the Finance & Audit, Governance and Executive Committee are closed to association members, members are welcome and encouraged to join the other committees: the Board Associative, Motions & Recommendations, Nominations. Members are also welcome to join Association-specific committees and working groups: the AGA Planning Committee and the EDI Working Group. To learn more, please consult the Take Action page. To join a committee, please contact Kate.
Board Associative Committee
Motions Committee
Criteria: An understanding of the motions process and the criteria that distinguishes motions and recommendations.
Nominations Committee
Purpose: Promote and facilitate opportunities to join the MSF-C Board of Directors, within and outside of our Association membership.
Chair: TBC
Criteria: An understanding of the elections process and, preferably, a strong connection with Association members. When on this committee, members cannot be running for a board position.
Governance Committee
Purpose: Oversee the Board and the organization's legal and regulatory compliance, as well as provide support to the Board regarding the formulation of policies and procedures.
Chair: TBC
Finance and Audit Committee
Purpose: Assist the Board in fulfilling its financial obligations and oversight responsibilities including, but not limited to, financial planning and reporting, auditing, and risk management.
Chair: TBC
Criteria: Understanding of financial systems, requirements and best practices, ideally relating to the non-profit sector.
Executive Committee
Les comités permanents du conseil d'administration sont les suivants: Comité associatif, Finances et audits, Motions, Nominations, et Gouvernance. Le Comité de gouvernance et le Comité des finances et des audits ne sont pas accessible aux membres de l'Association. Les membres de l'Association sont toutefois invités à rejoindre les autres comités ou les comités spécifiques à l'Association. Pour les comités de l’Association, veuillez consulatez la page s'impliquer. Pour rejoindre, veuillez contacter Kate Badana.
Comité associatif du conseil
Comité des motions
Critère : Connaissance du processus des motions et des critères qui distinguent les motions des recommandations.
Objectif : Promouvoir et faciliter les opportunités pour rejoindre le Conseil d'Administration MSF-C, à l'intérieur ou à l'extérieur de notre Association.
Président.e : TBC
Critère: Connaissance du processus des élections, et préférablement une connexion forte avec les membres de l'Association. Les membres ne peuvent pas se porter candidats dans l'année où ils siègent au comité.
Comité de gouvernance
Objectif : Supervise le Conseil et la conformité légale et réglementaire de l'organisation, ainsi que donnez du soutien au Conseil en ce qui concerne l’élaboration de politiques et de procédures.
Président.e : TBC
Comité des finances et des audits
Les membres de l'association élisent les nouveaux membres du conseil d'administration lors de chaque assemblée générale annuelle (AGA), qui se tient normalement au début de l'été. Dans les mois précédant l'AGA, le comité des nominations envoie l'appel à candidatures, qui comprend : le nombre de sièges vacants, le nombre de postes réservés à un profil médical*, une matrice actualisée des compétences du conseil d'administration, les documents de candidature et les dates limites de dépôt des candidatures. Le comité de nomination est à la recherche de personnes motivées et collaboratives qui ont à cœur de protéger et de faire progresser les intérêts de MSF Canada. Nous encourageons vivement à postuler les personnes ayant des compétences en finance, droit, collecte de fonds, ressources humaines, communications, gouvernance organisationnelle et leadership en matière de diversité, d’équité et d’inclusion ainsi que les candidates bilingues (anglais-français). * Profil médical : Conformément à l’article 31.15 des statuts internationaux de MSF, on entend par formation médicale toutes les professions qui ont, pendant la formation initiale et la pratique ultérieure, une relation patient-médecin. |
Association members elect new board members at each Annual General Assembly (AGA), which normally take place at the beginning of the summer. The Nominations Committee will send the call for candidates in the months preceding the AGA, which includes: the number of vacant seats, the number of positions reserved for a medical profile*, an updated Board skills matrix, the application package, and the application deadlines. The Nominations Committee seeks motivated, collaborative individuals who are committed to safeguarding and advancing the interests of MSF Canada. Individuals with skills in finance, legal, fundraising, human resources, communications, organizational governance, Diversity Equity and Inclusion leadership, as well as bilingual (Eng/Fr) candidates are strongly encouraged to apply. Members aim to make sure that they together – the Board - have the appropriate mix of skills, experience and knowledge to govern MSF Canada well. * Medical profile: As per Art 31.15 of the MSF International Statutes, 'medical background' means all professions that have, during initial training and later practice, a practitioner-patient relationship. | Important documents: |
Board Resources |
The Board of Directors meet regularly. All minutes from Board meetings are made accessible to Association members in good standing, to keep up to date with the Board's activities and other important undertakings, both within MSF Canada and internationally. There are also several open sessions per year, where Association Members are encouraged to attend and interact directly with the board. You can consult the National Calendar to see when the next open session will be. |
Ressources du conseil d'administration |
Réunions du conseil d'administration Le conseil d'administration se réunit régulièrement. Tous les procès-verbaux des réunions du conseil d'administration sont accessibles aux membres en règle de l'association. Les membres sont encouragés à lire les procès-verbaux pour comprendre les activités du conseil d'administration, tant au sein de MSF Canada qu'à l'échelle internationale. Plusieurs séances publiques sont également organisées chaque année, auxquelles les membres de l'association peuvent assister et interagir directement avec le conseil d'administration. Vous pouvez consulter le calendrier national pour connaître la date de la prochaine session ouverte. |
If you have any questions for the Board, you are encouraged to contact the Board directly. The e-mail account is regularly monitored by select board members. |
Si vous avez des questions à poser au conseil d'administration, nous vous invitons à le contacter directement. Le compte de courrier électronique est régulièrement contrôlé par certains membres du conseil. |